Christian Horner per direct de laan uitgestuurd bij Red Bull Racing

Bij Red Bull Racing is de crisis compleet. Na ruim twintig jaar dienst is teambaas en CEO Christian Horner (51) woensdag in alle vroegte aan het personeel in Milton Keynes medegedeeld dat hij uit zijn functie is ontheven. Het besluit volgt op een nachtelijke spoedvergadering tussen aandeelhouders Chalerm Yoovidhya en Mark Mateschitz en sportbaas Oliver Mintzlaff, die unaniem concludeerden dat het huidige sportieve verval snelle, zichtbare actie vereist.
Drie nederlagen in acht dagen
De maatregel komt hard aan, maar past in het huidige sfeertje rond de renstal. In de Britse Grand Prix op Silverstone wist regerend wereldkampioen Max Verstappen niet verder te komen dan P5, terwijl teamgenoot Yuki Tsunoda opnieuw puntloos bleef. Een week eerder was het drama nog groter in Oostenrijk, nota bene op de thuisbaan van Red Bull: Verstappen viel na een botsing in de eerste ronde uit en Tsunoda eindigde als zestiende. Het resultaat: sinds Canada heeft het team slechts 12 WK-punten gepakt – minder dan hekkensluiter Sauber in dezelfde periode.
Bestuur houdt Horner verantwoordelijk
Horner tekende vorig jaar nog een contractverlenging tot eind 2030, maar volgens bronnen is het vertrouwen in zijn koers verdwenen. Na het vertrek van topontwerper Adrian Newey (2024) en sportief directeur Jonathan Wheatley (2025) zou Horner er niet in geslaagd zijn de fabriek achter een helder ontwikkelingsplan te scharen. De recente vormdip, toenemende druk van titelsponsor Oracle en de onzekerheid rond Verstappens toekomst – Mercedes hengelt openlijk naar de Nederlander – legden de vinger op de zere plek.
Eerherstel blijft uit
Hoewel Horner een imposante erelijst achterlaat (7 wereldtitels bij de coureurs en 6 bij de constructeurs sinds 2010), woog dat niet op tegen de huidige crisis. “Continuïteit kan nooit een excuus zijn voor middelmaat,” zou Yoovidhya tijdens het beraad hebben gezegd, volgens betrokkenen die anoniem willen blijven.
Wie volgt hem op?
- Interim-oplossing: Helmut Marko (80) – jarenlang sportadviseur – wordt genoemd als tijdelijke crisismanager, maar zijn gezondheid zou zo’n rol bemoeilijken.
- Favoriet van het moederbedrijf: Oliver Mintzlaff zou de leiding tijdelijk kunnen centraliseren in Salzburg en Milton Keynes onder een operationeel directeur plaatsen.
- ‘Verse’ kandidaten: Namen als voormalig AlphaTauri-baas Franz Tost en Carlin-oprichter Oliver Oakes circuleren in de paddock, net als een verrassende link naar oud-Ferrari-teambaas Mattia Binotto.
Reactie uit het kamp-Verstappen
Max Verstappen liet via zijn management slechts weten “kennis te hebben genomen” van het besluit en zich te willen “richten op de Hongaarse Grand Prix op 20 juli”. In de paddock wordt gefluisterd dat vader Jos de afgelopen weken stevig voor verandering heeft gelobbyd, uit frustratie over de dalende competitiviteit.
Officiële verklaring laat op zich wachten
Red Bull Racing heeft nog geen schriftelijke reactie verspreid. Volgens insiders wordt gewacht op de afronding van juridische details rond Horners vertrek, waaronder een aanzienlijke afkoopsom en een concurrentie-/pr-clausule.
Wat nu?
- Interne town-hall (donderdag 10 juli): personeel krijgt uitleg over de tijdelijke managementstructuur.
- FIA-deadline (15 juli): teams moeten eventuele wijzigingen in de teamleiding melden voor publicatie van de Hongarije-entry-list.
- Strategische roadmap (zomerstop): Mintzlaff en de aandeelhouders presenteren hun herstructureringsplan, inclusief keuzes voor 2026-motorreglement en de coureursmarkt.
Met de titelstrijd al bijna uit zicht en de toekomst van Verstappen onzeker, heeft Red Bull zichzelf in recordtijd in onbekend terrein gemanoeuvreerd. Eén ding is duidelijk: de successen van het afgelopen decennium bieden geen garantie meer voor de dag van morgen.