Chaotische Britse GP: Norris triomfeert, spinnende Max Verstappen

Silverstone, 6 juli 2025 – Lando Norris heeft voor eigen publiek een knotsgekke, door regen geteisterde Grand Prix van Groot-Brittannië gewonnen. De McLaren-coureur profiteerde van een tijdstraf voor teamgenoot Oscar Piastri én van een zeldzame spin van Max Verstappen. Voor Nico Hülkenberg eindigde de dag in een sprookje: de 37-jarige Duitser pakte na 239 (!) starts zijn allereerste podium.
Een grillig begin
De race startte op een opdrogende baan, met de helft van het veld op intermediates en de rest op zachte slicks – een gok die al in de eerste bocht verkeerd uitpakte voor Charles Leclerc, die spinde en meteen de pits opzocht voor regenbanden. Het weer zou de rest van de middag de hoofdrol spelen: donkere buien trokken om de tien ronden over het circuit, afgewisseld door felle zonnestralen die de baan in minuten deden opdrogen.
Drie safety-cars in twintig ronden
- Ronde 8: Een kettingreactie na contact tussen Kevin Magnussen en Esteban Ocon zorgde voor de eerste safety-car.
- Ronde 15: Logan Sargeant schoof in Copse de vangrail in; opnieuw naar binnen blijven, opnieuw de bandengok.
- Ronde 21: Terwijl de derde neutralisatie werd beëindigd, ging het mis voor Verstappen.
De doorslaggevende spin van Verstappen
Toen de safety-car het asfalt verliet, leek Oscar Piastri te spelen met het tempo. De Australiër versneld én remde kort vóór de herstart. Verstappen, die op dat moment tweede lag, moest in de gespetterde spray reageren maar gaf in Stowe net iets te vroeg gas. Zijn achterwielen braken uit, de Red Bull draaide 180 graden en stond even stil tegen de rijrichting in. Omdat het veld zo dicht op elkaar zat, viel hij terug naar P10.
Verstappen op de radio: “Die pace-change was op het randje, jongens. Auto is oké, we gaan door.”
Hij knokte zich later wel langs George Russell, Lance Stroll en Lewis Hamilton, maar meer dan P5 zat er niet in.
Piastri’s kostbare straf
De wedstrijdleiding beoordeelde Piastri’s abrupt remmen als “potentieel gevaarlijk” en legde hem een tijdstraf van tien seconden op. McLaren riep de leider meteen binnen om tijdens zijn laatste pitstop regenbanden te halen en de straf uit te zitten, maar daarmee viel hij terug achter Norris. Ondanks een verbeten inhaaljacht kwam hij nog 4,7 seconden tekort bij de vlag.
Eindelijk succes voor Hülkenberg
Waar de toppers elkaar punten afpakten, bleef Nico Hülkenberg foutloos. De Sauber-coureur stapte telkens een rondje later dan de rest over op het juiste rubber en klom zo gestaag omhoog. Toen Lance Stroll in ronde 46 wijd ging in Luffield, dook Hülkenberg eronderdoor en pakte P3. Het gejuich van de paddock bij het vallen van de vlag sprak boekdelen: twaalf seizoenen wachten werd eindelijk beloond.
Tops 5 – Uitslag (52 ronden)
Pos | Coureur | Team | Tijd/Gap |
---|---|---|---|
1 | Lando Norris | McLaren | 1 : 45 : 32.401 |
2 | Oscar Piastri | McLaren | + 4.742 s |
3 | Nico Hülkenberg | Sauber | + 12.884 s |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | + 14.219 s |
5 | Max Verstappen | Red Bull | + 18.633 s |
Stand coureurs (na 12 van 24 races)
- Oscar Piastri – 212 pt
- Lando Norris – 204 pt
- Max Verstappen – 143 pt
- Lewis Hamilton – 127 pt
- George Russell – 119 pt
Reacties
- Norris: “Ik wilde hier zó graag winnen. Het team heeft het perfect uitgespeeld. Dit is voor het oranje vak op de tribunes!”
- Piastri: “Die straf? Balen, maar regels zijn regels. We pakken de draad weer op in Boedapest.”
- Hülkenberg: “Ik dacht serieus dat dit moment nooit zou komen. Vandaag viel alles eindelijk mijn kant op.”
Wat betekent dit voor het WK?
Met acht punten voorsprong blijft Piastri leider, maar Norris ruikt kansen nu de McLaren als enige team consequent beide auto’s vooraan heeft. Verstappen moet in de komende triple-header (Hongarije – België – Nederland) een ommekeer forceren om zijn titeldroom levend te houden.
Volgende halte: de Hongaarse Grand Prix op 20 juli, waar de heuvelachtige Hungaroring doorgaans gunstig is voor een auto met veel neerwaartse druk – precies het terrein waar McLaren dit seizoen in uitblinkt.