Max Verstappen pakt pole op Silverstone

0
Verstappen-pole-silverstone

In zijn eerste snelle run van Q3 klonk Max Verstappen allesbehalve tevreden. „Deze auto is zó moeilijk om mee te rijden,” klaagde hij over de RB21, die het hele weekend instabiel oogde. Die frustratie zag je terug in zijn openingsronde: een 1.24,995, goed voor P4 achter Oscar Piastri, Lewis Hamilton en Lando Norris.

Met nog twee minuten op de klok koos Red Bull voor een gewaagde aanpak: Verstappen bleef wat langer in de garage om vrije baan te hebben. Als laatste van de tien Q3-rijders begon hij aan zijn ’alles-of-niets’-ronde. Drie paarse sectoren later stopte de klok op 1.24,892 – 0,103 seconde sneller dan de McLaren van Piastri. Daarmee pakte hij zijn vierde pole van 2025 en de 44e in zijn carrière. 

Strak ranglijstje

  1. Max Verstappen (Red Bull) – 1:24,892
  2. Oscar Piastri (McLaren) +0,103 s
  3. Lando Norris (McLaren) +0,118 s
  4. George Russell (Mercedes)
  5. Lewis Hamilton (Ferrari)
  6. Charles Leclerc (Ferrari)
  7. Kimi Antonelli (Mercedes)
  8. Oliver Bearman (Haas)*
  9. Fernando Alonso (Aston Martin)
  10. Pierre Gasly (Alpine)
    * Bearman krijgt een gridstraf van tien plaatsen na zijn rode-vlag-incident in Q1. 

Belang in de titelstrijd

Verstappen vertrekt zondag 61 punten achter WK-leider Piastri; een zeldzame situatie voor de viervoudig wereldkampioen halverwege het seizoen. Een overwinning op Silverstone – waar bandenslijtage traditioneel hoog is – is dan ook cruciaal om de kloof te dichten. Red Bull introduceerde hier een bescheiden aeropakket (nieuwe vloer en achtervleugel). „Geen wondermiddel, maar de auto kwam nét genoeg tot leven,” aldus Verstappen.

Strategisch vooruitblik

Silverstone vreet rubber, vooral op de linkervoorband. Een medium-hard-hard-strategie lonkt als veilige éénstopper, al kan een agressieve medium-hard-soft-aanpak kansen bieden wanneer een late safety-car ingrijpt. McLaren beschikt over twee kaarten direct achter de Red Bull, waardoor Red Bull in de openingsronde zowel verdedigen als het tempo controleren moet.

Conclusie

Dat Verstappen uitgerekend met een “onbestuurbare” RB21 pole pakt op de ‘thuisbasis’ van de concurrentie, is een flinke mentale tik voor McLaren en Ferrari. Maar 52 rondes (307 km) scheiden hem nog van die zo broodnodige overwinning. Eén ding is wel duidelijk: het momentum in de titelstrijd is plotseling weer een beetje Hollands oranje gekleurd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *