Is het Game Over voor Max Verstappen?

Hoe Verstappens kansen op een vijfde titel er nu voorstaan
Toen Mercedes-coureur Kimi Antonelli in de derde bocht van de Grand Prix van Oostenrijk tegen Max Verstappen botste, gebeurden er vijf dingen tegelijk.
Beide coureurs lagen er direct uit en het thuisfeestje van Red Bull veranderde in een nachtmerrie. Voor Antonelli, die eerder in Monaco al crashte in Q2, was dit de tweede grote beginnersfout in wat verder een indrukwekkend debuutseizoen in de Formule 1 is. Maar Verstappen uitvallen in een race? Dat gebeurt zelden.
Hier zijn een aantal interessante statistieken die laten zien hoe zeldzaam een uitvalbeurt van Verstappen eigenlijk is:
- Totaal geanalyseerde races: 236 (van Australië 2015 tot Oostenrijk 2025)
- Uitvalbeurten door botsing/ongeluk sinds zijn debuut: 11
- Gemiddelde aantal races tussen uitvalbeurten: ongeveer 22 (precies 21,5)
- Mediaan tussen uitvalbeurten: 16 races (de vroege incidenten worden gecompenseerd door een lange reeks zonder uitval tussen 2021 en 2025)
- Totale uitvalpercentage: 15% – het laagste van alle coureurs met minstens 100 GP-starts op de huidige grid
Maar natuurlijk is de belangrijkste statistiek het nieuwe puntentekort van Verstappen ten opzichte van huidig WK-leider Oscar Piastri: 61 punten. Voor het weekend bedroeg het gat nog 43 punten.
Zijn Verstappens titelkansen nu verkeken door zijn uitvalbeurt op de Red Bull Ring?
De nuchtere realist in Max heeft altijd volgehouden dat hij zich nooit in de titelstrijd van 2025 heeft gewaand.
McLaren is simpelweg te sterk en Red Bull, naar zijn mening, nog te zwak.
Maar zijn huidige achterstand is nog altijd kleiner dan de achterstand die Lando Norris had in de titelstrijd van 2024 na de race op Silverstone. Die bedroeg destijds 84 punten. Tenzij Verstappen opnieuw een dramatisch weekend beleeft, blijft hij dus nog onder die grens. En Norris wist zich vorig jaar knap terug te vechten.
Verstappen, als beste actieve coureur in de Formule 1, mag je nooit afschrijven. Wat hij in de media zegt is vaak strategisch, maar als hij ook maar een kans ruikt op de titel, dan zal hij er tot het bittere einde voor strijden.

Daarom zijn er nog kansen op de titel van 2025.
Maar het is vooral de huidige vorm van McLaren — haast vergelijkbaar met Red Bull in 2023 — die Verstappen een vijfde wereldtitel kan kosten. De vele upgrades die McLaren in Oostenrijk meebracht, lijken de auto nog sneller te hebben gemaakt. En al in 2024 was McLaren aan het oprukken terwijl Red Bull ternauwernood standhield.
Maar zelfs als Verstappen het puntengewijs niet meer kan opnemen tegen de McLaren-coureurs, zal hij in ieder ieder geval elk raceweekend spannend maken — zoals hij dit jaar al zo vaak heeft gedaan. Als die enkele gele vlag in Q3 vorige zaterdag slechts twee seconden eerder was gezwaaid, had hij hoger dan P7 op de grid gestaan en was hij uit de gevarenzone van Antonelli gebleven.
De vele snelle bochten van Silverstone zouden Red Bull dit weekend een grotere bedreiging voor McLaren moeten maken. Al was McLaren vorige week verrassend sterk in sector drie van Oostenrijk, waar juist die hogesnelheidsbochten liggen — mede dankzij de nieuwe updates.
Verstappen zette McLaren eerder onder serieuze druk op het bandenintensieve circuit van Barcelona. Daarom zou het mogelijk zijn dat Max zich met een groots resultaat herpakt op Red Bulls andere thuiscircuit.