Pérez haalt uit: ‘Red Bull heeft spijt’

0
perez

Sergio Pérez (35) liet na 2024 tegen alle verwachtingen in de Red Bull-garage onder druk achter zich, al liep zijn contract tot eind 2025. In de podcast Desde El Paddock onthult de Mexicaan dat hij via “een zeer betrouwbare bron” heeft gehoord dat de renstal inmiddels berouw toont over die harde breuk.

“Uiteindelijk is dit hoe sport werkt.. Er zijn beslissingen genomen omdat ze te veel druk op zichzelf hadden gezet. Ik weet dat ze diep van binnen spijt hebben. Ik heb dat van een heel betrouwbare bron… Ik heb zeer goede vrienden bij Red Bull en mensen denken misschien dat ik plezier beleef aan wat er nu gebeurt, maar nee. De waarheid is dat Max Verstappen al het succes verdient dat hij heeft. Hij is een ongelooflijke coureur en weinig mensen begrijpen hoe hij werkt. Hij is uitzonderlijk,” aldus Pérez.

Hoe liep het zo uit de hand?

TijdlijnGebeurtenis
Mei 2024In Monaco verlengt Red Bull verrassend vroeg Pérez’ verbintenis tot 2026.
Dec 2024Na een kwakkelseizoen—Pérez finishte 282 punten achter Verstappen—krijgt hij de wacht aangezegd.
Jan 2025Rookie Liam Lawson schuift door naar de hoofdmacht.
Apr 2025 (Suzuka)Na twee puntloze races wordt Lawson weer gedegradeerd; Yuki Tsunoda neemt het tweede zitje over. 

Het probleem van de ‘tweede Red Bull’

  • Lawson: 0 punten in Australië en China.
  • Tsunoda: slechts 7 punten uit zeven starts — tegenover 155 voor Verstappen. 
  • Gevolg: Red Bull is met 162 punten weggezakt naar P4 bij de constructeurs, ruim 200 punten achter koploper McLaren (374). 

Christian Horner sprak na de Japanse GP al van een “noodgedwongen snelle ingreep”, maar ook de Tsunoda-wissel heeft het lek niet gedicht.

Pérez’ eigen toekomst: Cadillac-courier?

cadillac

Pérez wordt hardnekkig in verband gebracht met het nieuwe Cadillac F1 Team, dat in maart officieel groen licht kreeg als elfde team voor 2026. De Amerikanen willen volgens insiders minimaal één ervaren coureur; naast IndyCar-ster Colton Herta en vrije-agent Valtteri Bottas staat Pérez bovenaan het wensenlijstje.

“Ik praat met meerdere partijen,” geeft Pérez in dezelfde podcast toe. “Maar mijn prioriteit is een project waar ik mee kan bouwen, niet zomaar een jaartje cashen.” 

Wat zegt Verstappen?

De viervoudig wereldkampioen hield zich op de vlakte, maar liet na de Canadese GP fijntjes weten dat “consistente punten van beide auto’s” onmisbaar zijn: “Anders vecht je tegen twee McLarens met één hand op je rug.” 

Analyse: slechte keuzes

  1. Contractpolitiek – Door de vroegtijdige verlenging moest Red Bull Pérez naar verluidt ruim €10 mln afkopen.
  2. Newey-exodus – Het vertrek van technisch meesterbrein Adrian Newey naar Aston Martin verzwakte het chassisconcept waar Pérez zich relatief comfortabel bij voelde. 
  3. Tsunoda-druk – De Japanner scoort wel flitsende kwalificatiesectortijden, maar weet ze zelden om te zetten in punten; teamadviseur Helmut Marko erkent intussen “dat het tweede stoeltje weer een hoofdpijndossier is”. 

Conclusie

Red Bull dacht met een frisse line-up het gat naar McLaren te kunnen dichten, maar ziet nu de keerzijde van een zelfontketend stoelendans: een geïsoleerde Verstappen, kostbare puntendroogte en een ex-coureur die bij een potentieel nieuw team de concurrentie kan versterken. “That’s racing,” zegt Pérez—maar met ieder verloren punt wordt duidelijker dat Milton Keynes de Mexicaanse nuchterheid node mist.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *