
Pirelli blijft tot 2027 de bandenleverancier voor Formule 1
Met de voorkeur boven Bridgestone zal Pirelli tot eind 2027 banden blijven leveren aan de Formule 1, nadat het de meest recente aanbesteding heeft gewonnen, zo heeft de Formule 1 bekendgemaakt.
Pirelli is sinds 2011 de enige bandenleverancier van de F1, maar het contract zou eind 2024 aflopen. De Japanse bandenfabrikant Bridgestone diende een concurrerend bod in om de bandenlevering over te nemen wanneer de volgende contractcyclus begint in 2025. Na het overwegen van beide biedingen heeft de F1 en het overkoepelende orgaan, de FIA, besloten om met Pirelli door te gaan voor de periode 2025-27, met een optie voor het seizoen 2028.
F1 kiest voor continuïteit
Sinds het overnemen van de bandenlevering voor de F1 in 2011, heeft Pirelli zich gevestigd als een van de meest belangrijke partners van de sport. De prestatie van de banden heeft een grote invloed op de strategieën van teams en de race-uitslagen, wat het bandencontract zeer belangrijk maakt.
Pirelli heeft gedurende zijn tijd als enige leverancier van F1 grotendeels geen concurrentie gehad, maar kreeg zijn grootste uitdaging toen Bridgestone een serieus bod indiende om het contract over te nemen.
De laatste F1-periode van Bridgestone liep van 1997 tot 2010, waarin het een reputatie opbouwde voor het produceren van banden waar coureurs langdurig mee konden racen, in plaats van zich te concentreren op het beheren van slijtage – een kenmerk dat soms aanwezig was tijdens de leveringscyclus van Pirelli.
In recente jaren is Pirelli teruggekeerd naar een duurzamere band en schakelde ook over naar een 18-inch wielmaat in 2022, van de eerdere 13 inches, als onderdeel van ingrijpende technische veranderingen in de F1.
“Toen we een beslissing namen, voelden we dat (blijven bij Pirelli) het juiste was om vooruit te gaan,” zei Stefano Domenicali, CEO en president van F1.
Technische uitdagingen van Pirelli
“Er zijn veel technische uitdagingen in de toekomst. Er zijn ook veel commerciële kansen en we geloven dat de beslissing die we hebben genomen de beste is voor Formule 1”aldus Stefano Domenicali.

Dit nieuwe contract zal Pirelli in het volgende technische tijdperk van de F1 brengen, dat naar verwachting in 2026 begint. Er zullen aanzienlijke herzieningen zijn van de krachtbronnen en auto-ontwerpen die zich mogelijk uitstrekken tot de wielmaten en bandenvereisten.
Domenicali zei dat F1 nauw samenwerkte met de FIA om potentiële veranderingen aan de auto’s te overwegen, zoals het verminderen van het gewicht en het aanpassen van de vorm van het chassis. Hij zei dat de technische regels voor 2026 uiterlijk volgend voorjaar moeten worden afgerond.
“Alles is relevant, en alles is relevant om ervoor te zorgen dat we samen het juiste product kunnen vinden om de prestaties van de auto te maximaliseren, want uiteindelijk is de band wat de auto met de grond verbindt,” zei Domenicali.
Pirelli werkt ook samen met F1-teams om een band te ontwikkelen die geen opwarming in bandenwarmers nodig heeft om de duurzaamheid van de sport te verbeteren. Ondanks uitgebreide tests dit jaar, stemden F1-teams tegen een verbod op bandenwarmers voor 2024 vanwege zorgen van velen over de impact van het gebruik van onverwarmde banden bij koudere temperaturen.
Tijdens de Grand Prix van Qatar van afgelopen weekend werd de FIA gedwongen om veiligheidsmaatregelen te nemen nadat Pirelli interne bandenschade had gevonden als gevolg van de agressieve curbstones en hoge snelheden.
Dit resulteerde in drie verplichte pitstops voor alle coureurs tijdens de race. De banden die in Qatar zijn gebruikt, zijn inmiddels teruggekeerd naar Italië zodat Pirelli verdere analyses kan uitvoeren.