
Max Verstappen wint Monaco GP
Verstappen vergrootte op zondag zijn voorsprong in het kampioenschap met 39 punten op teamgenoot Sergio Perez.
Formule 1-kampioen Max Verstappen behaalde een start-finish overwinning in de Monaco Grand Prix en behaalde daarmee zijn vierde overwinning van het seizoen. Hij vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap met 39 punten op teamgenoot Sergio Perez.
De Spaanse veteraan Fernando Alonso (Aston Martin) eindigde als tweede en behaalde daarmee zijn vijfde podiumplaats in zes races, zij het op 28 seconden achterstand van Verstappen. De Fransman Esteban Ocon behaalde de derde plaats en zorgde daarmee voor een zeldzaam podium voor Alpine.
“Het is geweldig om het op deze manier te winnen vandaag, met het weer en alles, om kalm te blijven en het naar huis te brengen,” zei Verstappen.
Gedurende het grootste deel van de race reed hij op een droog en smal circuit waar inhalen het moeilijkst is in de F1. Maar een incidentvrije race in Monaco is zeldzaam en zware regen speelde parten bij ongeveer 20 van de 78 resterende ronden. Sommige coureurs waren kort voor de stortbui met de verkeerde medium banden de baan opgegaan en gleden rond. “Het was ongelooflijk glad,” zei Verstappen.
Carlos Sainz Jr. van Ferrari gleed zijwaarts in de vangrails en had geluk dat hij zijn Ferrari niet beschadigde. Kevin Magnussen verloor de controle over zijn Haas en Lance Stroll moest zich terugtrekken nadat hij zijn Aston Martin had beschadigd.
Red Bull had Verstappen verstandig genoeg op de veelzijdige intermediates gezet die beter geschikt zijn voor natte omstandigheden in ronde 56, en daarmee behaalde hij zijn tweede overwinning in Monaco. De eerste was in 2021.
Lewis Hamilton eindigde als vierde voor Mercedes en pakte een punt voor de snelste ronde. Zijn teamgenoot George Russell werd vijfde, nadat hij eerder bijna op Perez was geknald toen het zicht verslechterde. Een ernstige crash werd op miraculeuze wijze voorkomen in enkele hectische minuten voordat de regen afnam.
“Het remmen was extreem fragiel,” zei Alonso. “Ik denk dat iedereen vandaag geweldig werk heeft geleverd om de auto’s op de baan te houden.” Het podium van Alonso was zijn 103e in de F1, terwijl Ocon zijn derde behaalde.
“Het was een geweldig weekend van iedereen in het team,” zei Ocon. “Ik hoop dat dit de eerste van velen is (podiumplaatsen dit seizoen).”
Russell kreeg een straf van vijf seconden omdat hij op een onveilige manier de baan weer op kwam, maar had net genoeg om de vijfde plaats voor te blijven op Charles Leclerc van Ferrari.
Pierre Gasly (Alpine), een woedende Sainz, Lando Norris en Oscar Piastri (beiden McLaren) maakten de top 10 compleet.
Op zaterdag wist Verstappen net Alonso voor te blijven en voorkwam daarmee dat de 41-jarige Spanjaard zijn eerste poleposition in 11 jaar behaalde.
Perez, die vorig jaar de race won, begon vanuit de laatste positie na een onhandige crash tijdens de kwalificatie en eindigde als 16e.

Verstappen heeft in totaal 39 F1-overwinningen behaald met Red Bull sinds zijn eerste overwinning bij zijn debuut voor het team in de Spaanse GP in 2016, toen hij de jongste F1-winnaar werd op 18-jarige leeftijd. Hij vestigde een teamrecord voor overwinningen toen hij het vorige aantal van 38 overwinningen voor het team van voormalig Red Bull-coureur Sebastian Vettel overtrof, die vier opeenvolgende titels won van 2010-2013.
Het kronkelige 3,4 kilometer lange stratencircuit geeft de polezitter een enorme voorsprong als hij een goede start maakt, en dat is precies wat Verstappen deed toen Alonso’s gok om op harde banden te starten niet werkte.
“Max reed supergoed op de medium banden in die eerste stint,” verklaarde Alonso.
Na 26 van de 78 ronden had Verstappen een voorsprong van 12 seconden op Alonso, die zichzelf er zelfs van overtuigde dat hij een lekke band had. Twee keer verzekerde zijn team hem dat dit niet het geval was.
Uiteindelijk begon Verstappen tijd te verliezen en wilde hij naar binnen om nieuwe banden te halen, maar zijn team vertelde hem dat hij achter Alonso zou belanden als hij dat deed.
Tegelijkertijd zat Perez vast tussen de achterblijvers en werd het steeds spannender, bijna botste hij tegen Stroll en raakte hij vervolgens de achterkant van de Haas van Kevin Magnussen.
Sainz was ondertussen woedend omdat Ferrari – een team met een zorgwekkende reputatie voor het maken van slechte strategische beslissingen – hem te vroeg binnenhaalde en de verkeerde banden monteerde om de pitstop van Ocon te dekken. Hij liet zijn team dat weten met een uitbarsting over de teamradio.
De Spanjaard had al een moeilijke dag gehad nadat zijn voorvleugel de Alpine van Ocon raakte toen hij probeerde in te halen. Een klein stukje van de vleugel brak af, maar de vleugel bleef op de auto zitten en Sainz kwam weg met een waarschuwing voor het incident.