Grand Prix van Miami: Max Verstappen wint vanaf de negende plaats op de grid
Max Verstappen reed als een klasse apart toen hij zich een weg door het veld baande om de Miami Grand Prix te winnen vanaf de negende plaats op de startgrid. Met deze zege evenaart de Nederlander het aantal recordoverwinningen van Sebastian Vettel namens Red Bull Racing: 38.
Het was een meesterlijke prestatie van de wereldkampioen, die een off-set bandenstrategie gebruikte om teamgenoot Sergio Perez te verslaan, die vanaf de polepositie startte. Verstappen reed een lange eerste stint op harde banden, pitte 25 ronden later dan Perez, kwam een seconde achter hem terug op de baan en passeerde hem een ronde later en nam de leiding.Het was een vernederende nederlaag voor Perez en er zijn twijfels over zijn beweringen dat hij Verstappen dit jaar kon uitdagen voor de titel.
“Ik heb gewoon een schone race gereden en één voor één de auto’s gepasseerd”, zei Verstappen. “Ik bleef erg lang op de harde banden en ik denk dat dat het verschil maakte, en toen een goede strijd met Checo aan het eind. “Gisteren was natuurlijk een beetje een tegenslag, maar vandaag hebben we het rustig aan gedaan, het schoon gehouden en het is zeker bevredigend om een race vanaf P9 te winnen.”
Perez voegde eraan toe: “Ik heb het geprobeerd. Ik heb alles gegeven. We hadden last van ‘graining’ en onze initiële snelheid was niet goed. “De medium [band] die we aanvankelijk hadden, was slecht, meer dan verwacht. Max had enorm veel snelheid op de harde band en we zullen analyseren wat er vandaag fout is gegaan, want ik had gewoon niet de snelheid.”
Fernando Alonso zette zijn uitstekende seizoen voort voor Aston Martin door zijn vierde podiumfinish in vijf races te behalen met een uitstekende prestatie van zijn eigen. George Russell werd sterk vierde voor Mercedes terwijl Ferrari een ontmoedigende middag had.
Carlos Sainz daagde Alonso uit in de eerste stint maar kreeg een straf van vijf seconden voor te snel rijden in de pitstraat bij zijn pitstop en viel in de tweede stint terug om als vijfde te eindigen. Teamgenoot Charles Leclerc had een race om te vergeten na een crash in de kwalificatie en een zevende startpositie.
Hij voerde een lange strijd met Haas-coureur Kevin Magnussen, die een uitstekende race reed, voordat hij met nog 20 ronden te gaan voorbijging en zevende werd achter de Mercedes van Lewis Hamilton, die dezelfde off-set strategie als Verstappen had en Leclerc in de slotfase passeerde.
Verstappen deelt psychologische klap uit in titelstrijd
Verstappens overwinning zorgde voor een voorsprong van drie tegen twee in zijn voordeel ten opzichte van Perez in dit seizoen dat gedomineerd wordt door Red Bull, en breidde zijn voorsprong in het kampioenschap uit tot 14 punten. Meer dan dat, was dit zijn meest indrukwekkende overwinning tot nu toe dit seizoen en op een manier die pijn zal doen voor Perez.
De Mexicaan leek een favoriet voor de overwinning te zijn, startend op pole met Verstappen op de negende plek na een fout in zijn eerste kwalificatieronde en toen hij een kans verloor om het goed te maken toen Leclerc crashte.
Red Bull koos voor harde banden voor Verstappen voor de start van de race, terwijl de top zeven voor de mediums kozen voor de eerste stint, om hem de beste kans te geven om terug te komen en te winnen. Perez had moeite met de medium banden en slaagde er niet in genoeg terrein te winnen terwijl Verstappen zijn weg door het veld vocht. Perez had slechts 3,3 seconden voorsprong toen Verstappen, Alonso in ronde 15 voorbijging en daardoor op de tweede plaats kwam.
Perez pitte om harde banden te monteren in ronde 19 en Verstappens taak was nu om te voorkomen dat zijn teamgenoot te veel terrein terugwon op zijn verse harde banden. Perez kwam ongeveer 18 seconden achter Verstappen weer de baan op met banden die 20 ronden verser waren. Hij had de kloof aanzienlijk moeten kunnen verkleinen. In plaats daarvan bleef Verstappen sterk rijden en vond Perez het moeilijk om dichterbij te komen.
Perez verkleinde de kloof tot 15,3 seconden op ronde 31, maar dat was het dichtste dat hij kwam. Indrukwekkend genoeg begon Verstappen daarna langzaam verder weg te lopen tot het punt waarop hij ruim 18 seconden voorsprong had op Perez, waarna hij eindelijk zijn pitstop maakte in ronde 45.
Max kwam weer de baan op met 1,6 seconden achterstand, was op het einde van zijn uitronde 0,7 seconden achter, en zat vlak achter Perez aan het einde van de volgende ronde en ging hem toen voorbij in bocht één.
Volgens Verstappen: ,,Het was een mooi, klein gevecht en we hielden elkaar in leven. Dat is het allerbelangrijkste. Het was een goede race.”