F1 Sprint: Hoe het nieuwe 2023 format zal werken na de toevoeging van de Sprint Shootout aan het schema
F1 Sprint weekenden hebben een nieuw format voor 2023; de kwalificatie op vrijdag voor de Grand Prix van Azerbeidzjan van dit weekend, bepaalt nu de startgrid voor de GP op zondag; er vindt nu een nieuwe, kortere kwalificatiesessie plaats voor de Sprint op zaterdag.
Hoe werden Sprint weekenden tot nu toe gehouden?
F1’s Sprint debuteerde in 2021 en zag het gebruikelijke weekendformat veranderd worden om een tweede, verkorte race te introduceren om meer wiel-aan-wiel actie te bieden en ervoor te zorgen dat elke dag van het Grand Prix weekend significant actie bevatte.
Het resultaat van de Sprint zou vervolgens de startvolgorde voor zondag bepalen – de coureur die de Sprint won zou vanaf pole position starten voor de Grand Prix, als iemand crashte of zich terugtrok met autoproblemen, zouden ze van achteren starten. De top acht posities in de Sprint scoorden punten.
Training één zou plaatsvinden op vrijdagmiddag voor de kwalificatie, met training twee op zaterdagochtend voor de Sprint.
Wat is er veranderd voor 2023?
De belangrijkste verandering is dat het resultaat van de kortere race op zaterdag niet langer de startgrid voor de Grand Prix op zondag bepaalt, maar dat wordt nu besloten door de kwalificatiesessie op vrijdag. Wie vrijdagavond het snelst is, start nu vanaf pole position op zondag.
Een nieuwe, aparte kortere kwalificatiesessie – de Sprint Shootout – vindt nu plaats op zaterdagochtend, met Training twee die van het weekendprogramma is verwijderd. De Sprint, samen met zijn eigen kwalificatie shootout, is nu in wezen een aparte entiteit van de belangrijkste Grand Prix.
Waarom is er de verandering
In wezen om te proberen de entertainment en het spektakel van het Sprint-weekend te verbeteren. Met de Sprint die niet langer de startgrid voor de Grand Prix bepaalt, is de hoop dat het de coureurs zal aanmoedigen om meer aan te vallen en meer risico’s te nemen tijdens het 100 km-evenement, aangezien een incident hen op zondag niet in gevaar zou brengen.
Het geeft ook meer betekenis aan de zaterdagochtend. Onder het oude format was de tweede training op zaterdag in wezen overbodig geworden door de parc ferme regels van F1 – zodra de auto’s de garage verlaten in de kwalificatie op vrijdag, kunnen teams geen veranderingen meer aanbrengen in hun set-ups.
“De zaterdagochtendsessie was saai als de hel,” vertelde Haas-baas Steiner. “Het was saai voor mij, voor de fans was het nog saaier, dus in plaats daarvan een kwalificatiesessie doen is goed.” De verkorting tot slechts één oefensessie van 60 minuten voorafgaand aan de kwalificatie op vrijdag zou in het weekend ook meer spanning kunnen opleveren, aangezien teams minder tijd hebben om het gedrag en de set-up van de banden te begrijpen.
Hoe werkt de Sprint Shootout
De Sprint Shootout zal dezelfde drie-sessie knock-out format volgen als de gebruikelijke kwalificatie, maar elke Q1, Q2 en Q3-segment is verkort om motor- en bandenproblemen aan te pakken waar de teams zich zorgen over maakten.
SQ1 is verkort van 18 minuten naar 12 minuten.
SQ2 is verkort van 15 minuten naar 10 minuten.
SQ3 is verkort van 12 minuten naar 8 minuten.
Het doel is dat elke auto in elke sessie slechts één ronde zou hebben, hoewel er twee runs kunnen worden gedaan in SQ1 terwijl SQ2 en SQ3 tijd zullen toestaan voor twee getimede ronden zonder pitstop tussen de pogingen door. Het andere significante verschil tussen de Sprint Shootout en reguliere kwalificatie zal de beperkingen op bandengebruik zijn.
Terwijl teams in de reguliere kwalificatie vrij zijn om een van hun beschikbare banden te gebruiken, zullen bij de Sprint Shootout nieuwe sets banden verplicht zijn in elk van de drie delen, met medium compounds in SQ1 en SQ2 gevolgd door een overstap naar softs in SQ3.
Hoe worden gridstraffen toegepast
Naast de aankondiging van het nieuwe format, werd ook verduidelijking gegeven over hoe gridstraffen worden toegepast tijdens Sprintweekends. Overtredingen in de trainingssessie of kwalificatie van vrijdag worden toegepast op de race, terwijl straffen die zijn opgelopen in de Sprint Shootout worden toegepast op de Sprint.
Een gridstraf als gevolg van een incident tijdens de Sprint wordt toegepast op de race van zondag, terwijl elke overtreding van parc fermé zal resulteren in pit lane-starts voor zowel de Sprint als de Race. Elke gridstraf veroorzaakt door het overschrijden van de power unit-limieten zal alleen van toepassing zijn op de race, tenzij de installatie ook een overtreding van parc fermé vertegenwoordigt.
Wat is het puntensysteem voor de Sprint
De punten voor de Sprint in 2023 blijven onveranderd ten opzichte van 2022. In totaal zijn er 36 punten te verdienen voor de top acht finishers in de race van zaterdag. De winnaar zal acht punten verzamelen, de tweede plaats zal zeven punten scoren en dit daalt verder naar de achtste plaats (één punt).
De toename van het aantal Sprintweekenden voor 2023 betekent dat de op zaterdag behaalde punten nog meer invloed kunnen hebben op de uitkomst van de wereldkampioenschappen van dit jaar.
Zijn er pitstops in de Sprint
Pitstops zijn zeldzaamheid, gezien hoe kort een Sprint is. In tegenstelling tot de Grand Prix is er geen verplichte bandenwissel vereist en, tenzij auto’s schade oplopen of lekken of het regent, verwacht dan niet dat ze tijdens de race naar de pitstraat gaan. Coureurs zijn vrij om op elk bandencompound te rijden – hard, medium of soft.
Waar zullen de Sprint-weekenden plaatsvinden in 2023
Voor 2023 heeft de F1 het aantal Sprints verdubbeld van drie – zoals in 2021 en 2022 – tot zes. De Grand Prix van Azerbeidzjan organiseert het eerste Sprint-weekend op 29 april, wat ook de eerste keer zal zijn dat de kortere race op een stratencircuit wordt gehouden.
F1 Sprint-data in 2023
- 29 april Grand Prix van Azerbeidzjan
- 1 juli Grand Prix van Oostenrijk
- 29 juli Grand Prix van België
- 7 oktober Grand Prix van Qatar
- 21 oktober US Grand Prix
- 4 november Grand Prix van Sao Paulo
De Sprint keert twee keer terug in juli, waarbij de Red Bull Ring van Oostenrijk het formaat voor het tweede jaar organiseert op 1 juli, voordat het weer te zien is op de Grand Prix van België op 29 juli in de laatste ronde voor de zomerpauze van de F1.
Qatar organiseert de vierde Sprint van het jaar op 7 oktober, voordat de Circuit of the Americas van de US GP zijn eerste Sprint-weekend organiseert op 21 oktober. En Interlagos in Brazilië zal zijn reputatie behouden als het enige circuit dat het formaat organiseert sinds de introductie op 4 november.
Wie hebben de vorige Sprints gewonnen
De zes eerdere Sprints die in 2021 en 2022 zijn gehouden, hebben drie verschillende coureurs zien winnen. Max Verstappen heeft de helft van de tot nu toe gehouden Sprints gewonnen, De Nederlander kwam als eerste over de finish op Silverstone in 2021 en op Imola en Oostenrijk vorig jaar.
Valtteri Bottas won de Sprint op Monza en Interlagos in 2021 terwijl hij bij Mercedes reed.Ook George Russell behaalde zijn eerste F1-overwinning in de Sprint op Interlagos vorig jaar, voordat hij ook de Grand Prix-overwinning behaalde op zondag.
Het Formule 1-seizoen wordt hervat met de Grand Prix van Azerbeidzjan van 28 tot 30 april, met het eerste Sprint-weekend van 2023.